Fællesskaber på vores skole

"Fælles-skaber" vi er et af nøgleordene på Højen Skole.

Børnegruppen udgør et socialt og kulturelt fællesskab, som er altafgørende for barnets trivsel, særligt orienterer børn sig mod de ældre og jævnaldrende børn.

Hvad er fællesskab i folkeskolen?

Fællesskab, både mellem eleverne og mellem elever og lærere, viser statistisk sammenhæng med alle indikatorer på trivsel: skoletrivsel, læring, involvering i undervisningen, oplevet kompetence, tryghed og at være uden smerter. Sammen- hængene er stærke og konsistente i følge Dansk Center for undervisningsmiljø.

På Højen Skole har vi venskabsklasser

Ved at have en venskabsklasse kan de yngre børn blive mere trygge, også ved overgange fra indskoling til mellemtrin, og de store børn kan opleve sig mere værdsatte.

Venskabsklasserne styrker relationerner mellem skolens elever og skaber grobund for nye venskaber. Der bliver sat fokus på, hvordan man er gode rollemodeller for hinanden, og på fællesskabets betydning for den gode skoledag.Venskabsklasser er med til at udvikle børnenes sociale kompetencer.

På Højen skole er følgende klasser venskabsklasser:

0.    klasse og 3. klasse
1.    klasse og 4. klasse
2.    klasse og 5. klasse
6.  klasse rækker ud mod 6. klasserne på Vejle Midtbyskole og Grejsdal Skole.

Kogræsserlauget i Højen

Skolen er en del af fællesskabet omkring kogræsserlauget i Højen, hvor vi hjælper hinanden med at passe dyrene, bidrager til at pleje naturen og får del i kødet fra dyrene.

Skolens opgave i kogræsserlauget er 2 uger i løbet af sommerhalvåret at have tilsyn med køerne i Højens kogræsserlaug. Det betyder at børnene besøger indhegningen og tjekke at alt er ok. At alle dyr er i indhegningen, og at der er strøm på hegnet og adgang til vand. Derudover står Højen Skole sammen med de andre i kogræsserlauget forrest i køen til at købe kød, når der slagtes.

Hele skolen samles på trappen ved biblioteket hver anden uge.

Her er det overordnede formål er at styrke fællesskabsfølelsen på skolen. Desuden får eleverne en god start på dagen og mærker glæden ved at være og synge sammen. Klasserne har på skift ansvaret for samlingen.